hero

Jak zamontować napęd do bramy uchylnej?

Porady i trendy

Jak zamontować napęd do bramy uchylnej?


Jeszcze nie tak dawno temu automatyzacja bramy garażowej wiązała się z dość dużym wydatkiem. Dziś taki luksus jest niemal na wyciągnięcie ręki! Pozostaje wybrać właściwe urządzenie i je zamontować. A jak przebiega montaż napędu do bramy uchylnej – jednego z popularniejszych modeli bram garażowych? I jak wybrać właściwe urządzenie? Podpowiadamy!

Jak przygotować się do montażu napędu do bramy uchylnej?

W przypadku standardowej bramy garażowej zwykle mamy do czynienia z jednym z trzech jej wariantów – skrzydłowym, segmentowym lub uchylnym. Dobra wiadomość jest taka, że – w odróżnieniu od bram skrzydłowych i bramy garażowej segmentowej (zwłaszcza bocznej) – bramę uchylną automatyzujemy z pomocą dowolnego napędu do bram garażowych. Nieco gorsza wiadomość, choć to zależy od punktu widzenia, to ta, że na wybór urządzenia nadal trzeba poświęcić nieco czasu, ponieważ należy je dopasować do parametrów bramy, a warto do własnych preferencji.

Na rynku dostępne są już także napędy zaprojektowane specjalne dla wariantu uchylnego bramy – wybierając takie urządzenie, zamontujemy je bezpośrednio na skrzydle drzwi (od wewnątrz garażu), nie zaś pod sufitem tak jak uniwersalny model.

Podczas wyboru urządzenia (niezależnie od jego modelu) należy się jeszcze upewnić, że dany napęd pasuje pod kątem parametrów do automatyzowanej bramy.

Moc napędu do bramy garażowej uchylnej

Napęd do bramy garażowej w standardowym rozmiarze – czyli do garażu w domu lub wolno stojącego, ale niedużego – ma moc od 400 do 1200 N. Rozbieżność jest spora, a dzięki temu napęd można dopasować do ciężaru bramy. Przedział wagowy bądź rozmiarowy drzwi współpracujących z danym napędem znajduje się w specyfikacji technicznej urządzenia. Do małych czy jednostanowiskowych garaży zwykle wystarczy moc 400-800 N, do pomieszczenia dwustanowiskowego warto wybrać urządzenie o nieco wyżej mocy – około lub ponad 1000 N.

Warto także sprawdzić przeznaczenie danego napędu: większość droższego sprzętu o wysokiej mocy to urządzenia do automatyzacji bram przemysłowych lub konstrukcji specjalistycznych, o dużych wymiarach i wadze. W takiej sytuacji łatwo się pomylić i wydać więcej, co nie przełoży się na wykorzystanie wszystkich możliwości urządzenia.

Rodzaj napędu do bramy garażowej uchylnej

Same siłowniki do bram uchylnych i te uniwersalne wyposażone są w jeden z dwóch rodzajów naciągu – łańcuchowy lub paskowy. Oba sprawdzają się dobrze, są trwałe i bezpieczne. Naciąg łańcuchowy jest nieco starszym wynalazkiem – sprzęt może być tańszy, natomiast to rozwiązanie ma dwie spore wady: urządzenie głośno pracuje i wymaga okresowej konserwacji (smarowania łańcucha).

Prędkość otwierania i zamykania bram garażowych uchylnych

Prędkość, z jaką napęd otwiera oraz zamyka bramę, ma ogromne znaczenie dla jej użytkowników, dlatego ten parametr warto przed zakupem sprawdzić. Wspólną dla większej części napędów i standardową wartością jest 15-30 sekund. Jest to też taka wartość optymalna, zwłaszcza w prywatnych garażach. Czasem w pewnym zakresie ten parametr można regulować i dostosowywać do bieżących potrzeb.

Oczywiście na rynku są też dostępne napędy działające szybciej. Jeśli czas otwierania jest priorytetem, warto wybrać właśnie taki model, lecz trzeba mieć na uwadze, że to wiąże się zwykle z większą mocą, a zatem także z wyższym poborem energii. 

Funkcje napędu do bramy uchylnej garażowej

Warto również zwrócić uwagę na funkcje automatyki. Co się przydaje?

  • Regulowany bieg bramy garażowej. Siłownik powinien spowalniać pracę bramy w momencie, gdy ta zbliża się do krańcowych położeń. To przekłada się na cichą pracę bramy garażowej i mniejsze ryzyko jej uszkodzeń.
  • Ręczny mechanizm i akumulator. Na wypadek przerwy w dostawie prądu napęd powinien mieć rozwiązanie do ręcznego otwierania i ryglowania. Dobrą opcją jest też ładowany raz na czas akumulator podłączony do napędu.
  • Wykrywanie przeszkód w świetle bramy. Ważne, by napęd miał czujniki do wykrywania przeszkód lub współpracował z fotokomórkami. Wtedy drzwi się blokują, gdy system wykryje przeszkodę, a to zapobiega uszkodzeniom.
  • Programowanie pracy bramy. Niektóre modele napędów łączą się także z systemem smart home. To dobre rozwiązanie, dzięki któremu programujemy różne urządzenia i sterujemy ich pracą zdalnie, za pomocą np. smartfona.

Jak wygląda montaż napędu do bramy uchylnej?

Sposób zamontowania napędu zwykle różni się w zależności od modelu i instrukcja krok po kroku najczęściej jest dołączona do danego urządzenia. Zazwyczaj cała instalacja napędu do bramy uchylnej sprowadza się do trzech kroków, natomiast już poszczególne czynności mogą przebiegać nieco inaczej.

  1. Montaż szyny i części montażowych. W wypadku uniwersalnego sprzętu przed montażem napędu należy zamocować do sufitu garażu szynę, po której będzie poruszać się ramię ciągnące bramę, oraz samo to ramię i ograniczniki otwarcia bramy. Konstrukcja tych elementów, ich liczba oraz umiejscowienie są natomiast zależne od konkretnego modelu napędu.
  2. Montaż siłownika i gadżetów. Zazwyczaj na końcu szyny (ale w niektórych wypadkach na drzwiach garażowych) instalujemy silnik, który podłączamy do sieci. Do tego zwykle dochodzi odbiornik, panel z przyciskami funkcyjnymi oraz fotokomórki czy lampa ostrzegawcza. Części i urządzenia do napędu są w zestawie, gadżety (fotokomórki, lampa) czasem trzeba dokupić oddzielnie.
  3. Programowanie napędu. Najczęściej tuż po uruchomieniu napędu należy włączyć pełny cykl pracy siłownika, czyli otworzyć i zamknąć bramę, a kolejno sparować piloty oraz ustawić i przetestować funkcje. Część z nich dość często można regulować (np. szybkość otwierania), a inne zaprogramować bądź nie, gdy nie są potrzebne. Działanie urządzenia trzeba też dokładnie przetestować. 

Czy samodzielny montaż napędu jest możliwy?

Niektórzy producenci projektują napędy do samodzielnego montażu, dbają o dostępność pomocnych instrukcji i o ogólną łatwość przebiegu procesu. 

Samodzielny montaż napędu do bramy uchylnej jest więc możliwy, natomiast trzeba mieć choćby podstawowe doświadczenie w tego rodzaju pracach. Montaż napędu do bramy uchylnej wiąże się z koniecznością wiercenia, przykręcania i wbijania, mierzenia czy liczenia. Jeśli obsługa młotka, wiertarki i wkrętarki, poziomicy czy kluczy nie sprawia problemu, warto podjąć wyzwanie i oszczędzić nieco pieniędzy.

Natomiast o zaangażowaniu fachowców również warto pomyśleć – jest to wydatek rzędu kilkuset złotych, ale montaż przebiegnie sprawnie, a to oszczędzi czas, energię i nerwy inwestora. 

Skontaktuj się z nami!

FAQ:

Ile kosztuje montaż napędu do bramy uchylnej?

Cena usługi montażowej napędu do bramy uchylnej to ok. 300-700 zł, choć może być wyższa, jeśli zakres prac się zwiększy (np. konieczność dostosowania warunków bądź duża liczba skomplikowanych funkcji do zaprogramowania).

Jaka jest cena napędu do bramy garażowej uchylnej?

Ceny napędów do bram uchylnych to od 500 zł do ponad 2000 zł – wszystko zależy od parametrów i funkcji urządzenia, dołączonych gadżetów i marki producenta, ale i parametrów czy rodzaju bramy.

Czy montaż napędu do bramy uchylnej można wykonać samodzielnie?

Tak, sporo napędów powstaje z myślą o samodzielnym montażu, a dołączona do nich instrukcja przeprowadza krok po kroku przez cały proces. Zadanie wymaga jednak choć podstawowego doświadczenia czy wprawy w majsterkowaniu (m.in. wiercenie).