hero

Jak zamontować napęd do bramy garażowej?

Porady i trendy

Jak zamontować napęd do bramy garażowej?


Jeszcze nie tak dawno temu automatyzacja bramy garażowej wiązała się z dość dużym wydatkiem. Dziś taki luksus jest niemal na wyciągnięcie ręki! Pozostaje wybrać właściwe urządzenie i je zamontować. A jak przebiega montaż napędu do bramy uchylnej – jednego z popularniejszych modeli bram garażowych? I jak wybrać właściwe urządzenie? Podpowiadamy!

Jak przygotować się do montażu napędu do bramy garażowej?

Automatyka bramowa to duża grupa urządzeń przeznaczonych do różnych rodzajów bram, dostosowanych do różnych parametrów drzwi garażowych i wyposażonych w wiele odmiennych funkcji. A niedopasowanie typu i parametrów sprzętu jest jednym z często powielanych błędów podczas montażu napędu do bram garażowych. 

Krok pierwszy na drodze do automatyzacji bramy to wybór i zakup odpowiedniego automatu. Oczywiście jest jeszcze opcja bezpieczniejsza, czyli zakup bramy już zautomatyzowanej, a takie propozycje (np. bramy segmentowe) przygotowaliśmy w internetowym sklepie z ogrodzeniami marek Gatigo i Polargos. 

Różne bramy garażowe i różne napędy, czyli kompatybilność elementów

Dwa najpopularniejsze rodzaje bram garażowych: bramy segmentowe i uchylne, są jednocześnie najłatwiejsze do automatyzacji, bo współpracuje z nimi większość standardowych napędów. Warunkiem powodzenia przedsięwzięcia jest dopasowanie sprzętu do parametrów bramy i zapewnienie warunków montażu – miejsca na prowadnice itp.

Bramy segmentowe są natomiast dostępne również w wariancie bocznym – wówczas do napędu potrzebne jest jeszcze specjalne ramię montowane na ścianie bocznej lub ponad nadprożem. Część producentów przygotowuje także specjalne napędy do bram uchylnych, które od uniwersalnych modeli odróżnia to, że urządzenie montuje się na samym skrzydle bramy, nie zaś na suficie, co oszczędza miejsce.

Z kolei w przypadku bram skrzydłowych, bram przesuwnych garażowych oraz modeli najnowszych (np. rolowanych) dostosowanie napędu jest znacznie trudniejsze i już samo to zadanie warto powierzyć specjalistom. Do bramy skrzydłowej czasem pasuje napęd uniwersalny, jednak potrzeba przeróbek, np. zastosowania innego ramienia.

Napęd dostosowany do parametrów bram garażowych

Kolejnym częstym błędem podczas montażu bram garażowych jest niedostosowanie parametrów siłowników do parametrów bramy – wówczas komplet nie działa w ogóle albo nie działa sprawnie. Czasem zdarza się kupić siłownik „na wyrost”, o znacznie wyższej mocy niż potrzebna, przez co marnuje się jego potencjał.

Standardowa moc automatów to 400-1200 N. Im większa brama garażowa, tym moc napędu musi być wyższa, natomiast powinna być dostosowana do ciężaru bramy, a przedział wagowy dla danego napędu znajduje się w jego specyfikacji. 

Funkcje i parametry siłownika a praca bram garażowych

Pozostaje dopasować siłownik do własnych potrzeb i preferencji – w praktyce zwrócić uwagę warto na trzy kwestie.

  • Prędkość pracy bramy – inaczej prędkość przesuwu napędu, a podawana jest w centymetrach na sekundę. Najczęstszą i zarazem optymalną wartością jest 15-30 sekund. Istnieją także napędy działające szybciej i takie, w których prędkość można regulować. Ważną kwestią jest również regulowany bieg, czyli zwalniania tempa przesuwu podczas startu i osiągania położenia krańcowego.
  • Rodzaj naciągu napędu. Obecnie wykorzystuje się dwa rodzaje naciągu w napędach – łańcuchowy i paskowy. Oba sprawdzają się dobrze, ale jeśli zależy na cichej pracy bramy, warto zdecydować się na wariant paskowy. Nie trzeba go również konserwować, w przeciwieństwie do naciągu łańcuchowego, który wymaga regularnego smarowania. Typ naciągu często wpływa na cenę sprzętu.
  • Funkcje napędu bramy. Warto zwrócić uwagę na zabezpieczenia napędu – czyli blokadę uniemożliwiającą niespodziewane opadnięcie bramy. Przydaje się mechanizm awaryjny do ręcznego otwierania i ryglowania, a także funkcja automatycznego wykrywania przeszkód lub współpraca z fotokomórkami (gdy w świetle bramy pojawi się jakaś przeszkoda, to drzwi się zablokują). 

Jak przebiega montaż napędu do bramy garażowej?

W praktyce instalacja napędu do bramy przebiega nieco inaczej w zależności od typu bramy i modelu siłownika – instrukcję montażową (krok po kroku) zwykle znajdziemy w zestawie z urządzeniem. Bezpośrednio do bramy poprowadzić trzeba zawsze przewód zasilający – jeśli instalacji nie przygotowaliśmy wcześniej, to należy skorzystać z usług elektryka (najlepiej już po zakupie danego napędu).

Kolejno całość prac przebiega najczęściej w trzech etapach.

  1. Przytwierdzenie elementów zestawu. Liczba i typ części montażowych są indywidualne dla niemal każdego napędu. Najczęściej montuje się na suficie szynę, po której porusza się element ciągnący i pchający bramę, lub siłowniki z ramionami na bramie skrzydłowej. Tych części może być sporo – prowadnice, ograniczniki otwarcia, wsporniki, ramiona i inne – i trzeba je też rozmieścić precyzyjnie, zgodnie z instrukcją, a kolejno wypoziomować i przytwierdzić.
  2. Instalacja napędu do bramy. Samo urządzenie też może wyglądać inaczej i zawierać różne elementy. Zwykle jest to montowany tuż pod sufitem silnik. W przypadku bram skrzydłowych całość może się składać z dwóch siłowników z ramionami i centrali sterującej. Urządzenie należy podłączyć do zasilania – wyłącznie zgodnie z instrukcją, która powinna przez ten proces przeprowadzić.
  3. Programowanie napędu i testowanie. Po podłączeniu napędu pozostaje sparować z nim piloty (zwykle dołączone do zestawu) oraz uruchomić sprzęt – najczęściej od razu wykonuje się pełny cykl pracy, czyli otwieranie bramy i jej zamykanie. Na tym etapie montuje się też gadżety, czyli m.in. fotokomórki czy lampę ostrzegawczą. Funkcje napędu należy zaprogramować – zwykle poprzez wciskanie konkretnych przycisków według podanej w instrukcji sekwencji. 

Czy montaż napędu bramy garażowej można też przeprowadzić samodzielnie?

Choć opisany schemat montażu napędu bramy garażowej jest krótki i wydaje się dość łatwy, w praktyce każdy krok składa się z wielu czynności, które różnią się w zależności od modelu napędu. Samodzielny montaż napędu jest wykonalny, jeśli urządzenie zostało odpowiednio przez producenta przygotowane (przeznaczone do samodzielnego montażu), a osoba podejmująca się zadania ma doświadczenie w tego typu pracach (takich jak wiercenie, wkręcanie, wbijanie, ale też mierzenie, liczenie czy poziomowanie).

Na pewno warto rozważyć zlecenie montażu napędu bramy specjalistom – to pewność sprawnego działania, oszczędność czasu, energii i nerwów. A ile kosztuje montaż napędu do bramy garażowej? Cena usługi to średnio 300-900 zł – oczywiście może być wyższa, jeśli zakres prac jest większy. Często taką usługę oferują firmy, których głównym typem działalności jest montaż bram garażowych.

Zachęcamy do kontaktu ze specjalistami marki Gatigo: tworzymy bramy wyposażone w nowoczesne systemy automatyki i chętnie podzielimy się wiedzą w tym zakresie – doradzimy w wyborze urządzenia i w kwestii jego montażu.

Skontaktuj się z nami!

FAQ:

Jak zautomatyzować bramę garażową?

Automatyzacja pracy bramy garażowej polega na instalacji napędu – sprzęt musi być dostosowany do wymiarów i wagi bramy, jej typu (segmentowa, skrzydłowa, uchylna) oraz warunków technicznych w pomieszczeniu. Podczas wyboru automatu warto też zwrócić uwagę na prędkość pracy, zabezpieczenia i dodatkowe funkcje.

Czy samodzielny montaż napędu bramy garażowej jest możliwy?

Tak, ale zazwyczaj pod warunkiem, że urządzenie jest przeznaczone do montażu we własnym zakresie, jest już poprowadzona instalacja elektryczna, a podejmujący się zadania ma podstawową wiedzę i doświadczenie w majsterkowaniu.

Ile kosztuje montaż napędu bramy garażowej?

Cena usługi to średnio 300-900 zł – może być wyższa, jeśli zakres pracy jest większy niż standardowo lub gdy mamy do czynienia z bardziej skomplikowanym sprzętem (takim jak np. siłowniki podziemne).